بسم الله الرحمن الرحیم-بحثی علمی است فقه بنام احکام عملیه- که بقول حضرت استاد ایت الله زبرجد رحمت الله علیه کوه ای از مشکلات حل میکند- چه برسد در زمان رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم امروزه تمدن است دربسیار موارد گذشت میشود ویا راه حل های مشکل میذیرنند- این احکام عملیه جای نص نیست وجای اجتهاد نیست- درجائی بکار میرود که علم غیب نیازدارد برادران حنفی فرمودند که این احکام باطل است زیرا جای نص نمیتواند بنشیند پس کارائی ندارد فرض کنید دوتا استکان داریم یک میدانیم غصبی است که بایدبه صاحب اش بدهیم ودیگری غصبی نیست ومال کسی است وامده است استکان خودرا بر دارد- وهردو یکسان هستند- شارع مقدس در این مواردمیفرماید هرکدام صددرصد غصبی هستند وصدر صد غیر غصبی هستند لذا چون صد در صد امد هرد حکم غصبی دارند ونمیتوان یک راانتخاب کرد ولی بعلتی بدون قصد یکی ر ا شکست ویا صاحل لیوان غصبی امد یکی انتخاب کر د- دراینجا باز یک هم صد درصد غصبی است وصدر صد غیر غصبی است ولی شارع شریعت بر ای حل مسئله میفرماید پنجاه درصد غصبی است وپنچاه درصد غیرل غصبی است چون شک درمقابل یقین صدردصد نیست بعنوان لیوان خود بر میدارد ویا انکه مالک غصی بود لیوانی را انتخاب کرد پس لیوان دیگر غضبی نخواهد شد مواردزیاد است ومن تعجب میکنم که بر ادران حنفی مسلم به این مشکلات بر خورد میکنند انهارا چگونه حل میکنند-